آریا بانو

آخرين مطالب

چطور موهای خود را دیتاکس کنیم تا از شر چربی، پوسته و شوره خلاص شویم؟ پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
چطور موهای خود را دیتاکس کنیم تا از شر چربی، پوسته و شوره خلاص شویم؟
٤١٤
٠
مجله دیجی کالا / بسیاری از افراد به دلیل استفاده از محصولات موی رایج که دارای مواد شیمیایی سمی یا مواد اولیه بی‌کیفیت هستند، موهای خود را دیتاکس می‌کنند. همه افراد خصوصا کسانی که موهای مشکی دارند، می‌توانند از فواید دیتاکس مو برای متعادل کردن پوست سر خود استفاده کنند. دیتاکس مو در واقع از تشکیل شدن مواد مضر روی سطح پوست سر جلوگیری می‌کند، لایه تشکیل شده فعلی را از بین می‌برد و درخشندگی خاصی به پوست سر می‌‌دهند.
شاید شما هم به این فکر افتاده باشید که چطور پوست سر خود را از مواد شیمیایی و داروها، مثل کرم‌ها، ماسک‌های مو یا مواد صاف کننده‌ای که تا کنون روی موها مصرف کردید، تمیز کنید. شامپو کردن معمولی موها قابلیت تمیز کردن تمام ذرات از پوست کف سر را ندارد و لازم است که چند وقت یک‌بار سر و موهای خود را از این مواد سمی پاک کنیم چراکه تشکیل شدن لایه‌های پسمانده از این مواد است باعث عدم تنفس پوست کف سر، ریزش مو، چربی، پوسته و شوره سر می‌شوند. در این مقاله برای کسانی که ترجیح می‌دهند برای موها و پوست سر خود مواد طبیعی را جایگزین مواد مضر کنند، چند پیشنهاد خوبی داریم. در این جا با فواید دیتاکس موی سر یا سم‌زدایی پوست سر و موها آشنا می‌شوید و طرز تهیه دیتاکس مو در خانه را یاد می‌گیرید.
دیتاکس مو به تحریک فولیکول‌های مو کمک می‌کند و به آن‌ها اجازه رشد می‌دهد. همچنین پوست سر را از شوره، جوش سر، پوسته و زخم پاک می‌کند. هنگامی که فولیکول مو در بهترین شرایط خود قرار می‌گیرد، می‌توانید در عرض یک هفته تغییر را در بافت موی خود ببینید.
بهترین زمان برای دیتاکس مو چه زمانی است؟
انتخاب زمان برای دیتاکس مو ساده است؛ اگر خارش سر، چرب شدن زود به زود، التهاب پوست سر، موهای خشک و شکننده، ریزش مو یا هرگونه درد در پوست سر خود دارید، می‌توانید دیتاکس مو را انجام دهید. در زیر زمان، چگونگی و مراقبت‌های بعد از دیتاکس مو را می‌خوانید.
چطور موهای خود را دیتاکس یا سم‌زدایی کنیم؟
1. ماسک دیتاکس مو
شاید فکر کنید دیتاکس موها و پوست سر کار پیچیده‌ای باشد اما اکثر دستورالعمل‌های دیتاکس مقرون‌به‌صرفه هستند، از 3 ترکیب ساده پیروی می‌کنند و استفاده از آن‌ها 5 مرحله ساده دارد. با اینکه این روش‌ها، روش‌های مراقبت از موی خانگی هستند، قبل از شروع حتما تست حساسیت را انجام دهید و اگر هرگونه احساس ناراحتی داشتید، فورا پوست خود را بشویید.
مواد لازم:
پودر بتونیت: این پودر که نوعی خاک رس ریزدانه است، سرشار از انواع مواد معدنی مثل سیلیکا، کلسیوم، منیزیم، سدیم، آهن و پتاسیم است. پودر بتونیت خاصیت جذب بالایی دارد و منافذ پوست را که با مواد آرایشی، مواد معدنی سنگین (حتی املاح سنگین موجود در آب) و مواد شیمیایی بسته شده است، باز خواهد کرد.
سرکه سیب: سرشار از ویتامین B ، ویتامین C و مواد معدنی است و همچنین خواص ضد التهابی خوبی دارد که به شوره سر کمک می‌کند.
ژل آلوئه‌ورا: آنزیم‌های پروتئین‌کافت (proteolytic) موجود در ژل آلوئه‌ورا می‌تواند به ترمیم سلول‌های مرده پوست سر کمک کند. علاوه بر این یک نرم کننده عالی برای مو است و از خارش سر جلوگیری می‌کند.
طرز استفاده:
نصف فنجان پودر بتونیت رس را با سرکه سیب و ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید.
به آرامی ترکیب را روی کف سر و موها پخش کنید.
یک کلاه کیسه‌ای روی سر خود بکشید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید. سر خود را خوب با کلاه بپوشانید و اجازه ندهید مواد در مجاورت با هوا خشک شوند.
موهای خود را با یک فنجان سرکه سفید بشوریید و اجازه دهید سرکه برای یک الی 3 دقیقه روی موهای شما بماند؛ سپس از شامپو استفاده کنید.
موهای خود را با ترکیبی از نصف فنجان سرکه سیب و یک چهارم فنجان آب تصفیه شده به همراه 8 قطره روغن اسانس طبیعی (روغن روزماری و روغن نعنا معمولا برای انواع مو مناسب هستند) بشویید، 2 الی 3 دقیقه صبر کنید و سپس موها را با آب ساده آبکشی کنید.
2. کف سر را با روغن ماساژ دهید

برای کسانی که پوست سر حساسی دارند، خصوصا کسانی که اخیرا موهای خود را کراتینه یا صاف کرده‌ن ‌اند، ماساژ کف سر با روغن می‌تواند بسیار مفید باشد.
روغن طبیعی مناسب موهای خود را انتخاب کنید و برای 15 دقیقه کف سر را با آن ماساژ دهید. سپس می‌توانید یک کلاه پلاستیکی روی موهای خود بکشید و زیر آفتاب بنشینید تا منافذ مو در اثر حرارت باز شوند.
مزایای انواع روغن
روغن تخمه آفتاب گردان: افزایش درخشش و شانه پذیری مو
روغن نارگیل: نرم کننده موهای آسیب دیده
روغن زیتون: نرم کننده موهای زخیم، رنگ شده و آسیب دیده
روغن جوجوبا: نرم کننده موهای آسیب دیده و برطرف کننده خارش سر
روغن آرگان: افزایش سلامت پوست کف سر و محافظت در برار آسیب و ریزش مو
روغن‌های اسانس: تقویت کننده و تحریک کننده رشد مو و پیشگیری از خارش و جوش کف سر
3. دیتاکس موی مخصوص خودتان را تهیه کنید
اگر امکان یا تمایلی به استفاده از ماسک خاک رس یا ماساژ سر با روغن ندارید، روش‌های دیگری هم برای دیتاکس کردن موها وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از تشکیل شدن این لایه از مواد مضر روی سطح پوست جلوگیری کنید. برای تهیه ماسک موی خانگی موثر یا روغن ماساژی که مو و کف سر شما را سم‌زدایی کند، می‌توانید از مواد زیر بهره‌مند شوید.
میسلار واتر یا آب پاک کننده: پوست سر را تمیز می‌کند و ناخالصی‌ها را بدون اینکه پوست را خشک کند، پاک می‌کند.
جوش شیرین: می‌تواند لایه چربی تشکیل شده را پاک کند، اما برای پوست خشک، حساس یا پوست‌هایی که با حرارت آسیب دیده‌اند، اصلا مناسب نیست.
سفیده تخم مرغ: ترکیب سفیده تخم مرغ و روغن زیتون می‌تواند موی سر را قوی کند اما قابلیت پاک کردن لایه‌های چربی تشکیل شده روی سر را ندارد.
سیر: وقتی سیر به صورت ماسک مو استفاده شود، می‌تواند کمک بسیار خوبی به رشد مو داشته باشد. اما از آن‌جایی که سیر ترکیبات قوی دارد، بهتر است که آن را با مقداری روغن زیتون ترکیب کنید تا ملایم شود و از سوزش سر اتفاق نیافتد.
5 راه برای موثرتر کردن دیتاکس مو

شامپوی مناسب موهای خود را استفاده کنید
برای شامپو کردن و شستن موها بعد از استفاده از دیتاکس مو از شامپوی تمیز کننده (cleansing shampoo) مناسب با موی خود استفاده کنید. انواع موی سر عبارتند از:
نازک
معمولی
صاف شده
طبیعی
آسیب دیده یا رنگ شده
شما باید محصولی که مخصوص مویی مانند موی شما طراحی شده است را استفاده کنید؛ در غیر این صورت همچنان به موهای خود آسیب می‌رسانید و هرگونه درخشش و نرمی مو را از بین برده‌اید. برای شروع می‌توانید برچسب روی شامپو را با دقت بخوانید و روی برچسب شامپوهای خارجی به دنبال کلمه “Aloe”, “Toxin” یا “Detox” باشید.
شامپوی مناسب برای استفاده بعد از دیتاکس مو باید توانایی پاک کردن رسوباتی که به دلیل املاح سنگین آب یا محصولات آرایشی و حالت دهنده روی پوست سر تشکیل می‌شود را داشته باشد. شامپوهایی که روی لیبل آن‌ها واژه Clarify یا Clarifying نوشته شده باشد، شامپوهایی هستند که توانایی تمیز کردن چربی و رسوبات ناشی از املاح آب روی موها و پوست سر را دارند اما به موها آسیب نمی‌رسانند.
از برس یا شانه مو مناسب استفاده کنید

پوست سر بخش بسیار مهم و حساسی است که باید برس یا شانه مناسب را برای آن استفاده کنیم. یکی از گزینه‌های مناسب «برس پاک کننده مخصوص کف سر» (Scalp Scrubber) است. سوزن‌های این برس به خون رسانی کف سر کمک می‌کند و را به راحتی به کف سر می‌رساند.
این برس مخصوص استفاده در زیر دوش حمام است و باید پوست سر را با آن به صورت دورانی ماساژ ‌دهید تا تمام لایه‌های اضافی تشکیل شده روی پوست سر از بین برود و همچنین موادی که برای دیتاکس مو استفاده کردید به خوبی شسته شوند. جدا از این نوع برس مو، استفاده از شانه‌های دندانه درشت که فاصله زیادی بین دندانه‌های آن‌ها وجود دارد هم گزینه‌های خوبی برای استفاده در حمام مناسب هستند.
اگر موهای شما خشک شده، شانه را فقط کمی روی ریشه مو بکشید نه ساقه‌ها. می‌توانید قبل از شامپو کردن موها و کف سر خود را روغن بزنید تا ساقه موها نرم‌تر شود. این کار از آسیب رسیدن به ساقه مو هنگام شامپو زدن و خشک کردن موها جلوگیری می‌کند.
از روغن‌های طبیعی برای موهای خود استفاده کنید
روغن‌ها برای موهای صاف شده یا طبیعی بسیار ضروری هستند. این روغن است که موها را زنده، درخشان و شاداب نشان می‌دهد. از طرفی پوست سر هم به روغن نیاز دارد چرا که موهای سالم از پوست سر سالم رشد می‌کنند. بر اساس تحقیقی که در سال 2015 انجام شد، روغن می‌تواند با نرم کردن ساقه مو از شکستن موها جلوگیری کند. این محققین روی روغن‌های معدنی (ماده اصلی روغن بچه و پمادها) روغن نارگیل و روغن آفتاب گردان مطالعه کردند و نتیجه گرفتند که همگی از آسیب مو جلوگیری می‌کنند، باعث درخشش مو می‌شوند و شانه‌زنی مو را راحت‌تر می‌کنند. اما در این بین تنها روغن نارگیل است که از کاهش پروتئین مو هم جلوگیری می‌کند.
از کره مو به عنوان نرم کننده طبیعی مو استفاده کنید

کره مو (Hair Butter) محصولی است که در برندها و رایحه‌های مختلف تولید می‌‌شود. کره مو در واقع ترکیبی از روغن‌های مفید و چربی است که به عنوان آب‌رسان و محافظ مو عمل می‌کنند و از خشکی مو و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند.
استفاده از مواد شیمیایی، حرارت و صاف کننده‌ها را به حداقل برسانید
بدترین کاری که بعد از دیتاکس مو می‌توانید انجام دهید، برگشتن به روتین همیشگی خودتان است. به دلیل روتین اشتباه، عدم مراقبت از مو مثل حرارت بیش از حد و کشیدن آن‌ها باعث آسیب به مو می‌شود. برای اینکه دیتاکس مو به خوبی تاثیر خود را بگذارد، این کارها را انجام ندهید.
رنگ کردن و دکلره کردن موها.
حرارت دادن با سشوار، اتوی مو یا دیگر وسایل داغ حالت دهنده.
استفاده محصولات آرایشی مو که دارای ترکیبات «سدیم لورت سولفات» و «سولفات لاریل سدیم» هستند.
اگر رنگ کردن موها جزو برنامه روتین شما است و همیشه این کار را انجام می‌دهید، دقت کنید که محصولات مراقبت از موی شما، کیفیت خوبی داشته باشند. هفته‌ای یک یا دو بار موهای خود را آب‌رسانی عمیق کنید و سعی کنید بیش از یک بار در ماه موهای خود را رنگ نکنید. اگر برای خشک کردن موها از حرارت استفاده می‌کنید، از سرم‌ها یا ماسک‌هایی که در مواد اولیه آن‌ها «سیلیکون» وجود دارد استفاده کنید تا آسیب مو بر اثر حرارت را به حداقل برسانید.
چند نکته مهم در مورد ترکیبات شامپو

شامپوهایی که در مواد اولیه آن‌ها «سولفات» یا «سولفانات» وجود دارد، قابلیت تمیزکنندگی قوی دارند که ممکن است در اثر استفاده مکرر به مو آسیب وارد کنند.
شامپوهایی که در مواد اولیه ‌آن‌ها کلراید و یون وجود دارد، قابلیت نرم کنندگی دارند، از موهای شما محافظت می‌کنند و قدرت تمیزکنندگی ملایمی هم دارند.
چه زمانی باید پیش آرایشگر حرفه‌ای رفت؟
اگر فکر می‌کنید دیتاکس مو در خانه برای شما دشوار است، می‌توانید نزد یک آرایشگر حرفه‌ای بروید. یادتان باشد که حتما قبل از انتخاب آرایشگر برای رسیدگی به موهای آسیب دیده، خوب تحقیق کنید. این روزها می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌ها به راحتی نمونه‌های کار آرایشگران حرفه‌ای را ببینید یا از آن‌ها سوال کنید که آیا دیتاکس مو یا سم‌زدایی مو را انجام می‌دهند.
مراقبت‌های بعد از دیتاکس مو
بعد از اینکه پوست سر خود را سم‌زدایی کردید و تمام رسوبات ناشی از مواد آرایشی و املاح آب تشکیل شده روی پوست و ساقه مو را پاک کردید، نباید موهای خود را رها کنید. موهای شما همیشه به توجه و مراقبت احتیاج دارند. بهتر است مصرف آن دسته از مواد و محصولات شیمیایی که مو را از حالت طبیعی خود تغییر می‌دهند را متوقف کنید. اگر موهای آسیب‌دیده دارید، موهای شما برای احیا نیاز به زمان بیشتری دارند، پس دلسرد نشوید.
به آب‌رسانی مو با مواد آبرسان مغذی (سرشار از ویتامین و بدون سولفات و پارابن) و همچنین روغن‌های طبیعی و کره مو ادامه دهید. همچنین مرتب نوک موها را اصلاح کنید تا ظاهری شاداب و سالم داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/152321/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا خانم‌ها روی ظاهرشان بیش از حد حساس‌اند

علت بدبینی برخی افراد چیست؟

روانشناسی رنگ آبی

مراقب اختلالات روانی نوجوانان باشید

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

نقش شبکه‌های مجازی در درمان افسردگی

هفت دلیل برای کسل بودن و کمبود انرژی شما

بهداشت روانی چیست؟

اگر شما هم دچار خودانتقادی مخرب هستید، بخوانید

دلایل اصلی پایین آمدن عزت نفس

پیامدهای سرنوشت‌باوری (تقدیرگرایی)

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟

علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسید

ارتباط هورمون استرس با عملکرد بد حافظه افراد مسن

مهربانی و صداقت: آیا می‌توان یکی را به‌تنهایی داشت؟

کمال گرایی تهدیدی برای سلامتی روانی

این رنگ ها تاثیر منفی روی احساسات تان می گذارند!!

خوره‌ای که مغزتان را می‌خورد

استرس های روانی باعث فشار خون و کهیر می شود

سلامت روانی نوجوانان دوجنسیتی در معرض خطر بیشتر

عکس پروفایل شما چه حقایقی را در مورد شخصیت تان بر ملا می کند؟

انواع روان درمانی و مشاوره + مزیت های مراجعه به روانشناس

ترس‌هایی که مانع پیشرفت می‌شوند

استرس، مغز را کوچک می‌کند

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

شب بیداری علت شکست های عاطفی

10 جمله ممنوعه در محل کار!!

علائم فشار روانی بر مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر

فکر کردن باعث شارژ شدن مغز می شود

این جملات را هرگز در پیامک تان نگویید!!

دروغگویی یا چاپلوسی

درمان بی خوابی شبانه تنها در 60 ثانیه

مادران افسرده، فرزندان افسرده تربیت می‌کنند

کمال گرایی چیست و چگونه می توان به کمال گرایی غلبه کنیم؟

افسردگی پاییزی بیشتر سراغ چه کسانی می‌آید؟

انعطاف پذیری عصبی و کارایی آن در زندگی

اختلالات سایکو سوماتیک یا روان تنی چیست ؟

افراد جامعه باید نحوه دسترسی به درمان های حوزه سلامت روان را بدانند

چگونه کتابخوان شویم؟

باورهای غلط درباره افسردگی

راز جذابیت انسان های دوست داشتنی چیست؟

5 نشانه که می‌گوید ذهنتان خسته است

گام برداشتن به عقب باعث افزایش حافظه می‌شود

استرس دست دوم چیست؟

چرا بیماری های روحی و روانی در بین دانشجویان افزایش یافته؟

انواع اختلال یادگیری و علائم آن

درمان وسواس فکری با روش درمانی مواجهه

بلای خانمان‌سوزی به نام نگرانی و استرس

خوابیدن طولانی مدت چطور باعث کابوس شبانه می شود؟