آریا بانو

آخرين مطالب

‌«مثلث عشق‌ورزی» راه خروج از «زندگی خاموش» اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
‌«مثلث عشق‌ورزی» راه خروج از «زندگی خاموش»
٧٨٧
٠
ایسنا / ‌احساس تعهدی پوچ، ترس از نشان دار شدن، نگاه‌های هراس‌آور و مرگبار مردان بیمار جامعه به زنان مطلقه، بی پناهی و عدم حمایت زنان پس از جدایی و از همه وحشتناک‌تر، حمایت ترحم آمیز و غالباً زجرآور والدین از فرزندان باعث می‌شود تا زوجین به‌ویژه بانوان، از طلاق قانونی اجتناب کرده و خود را به زندگی سرد و بی‌روح توأم با روزمرگی‌های شکنجه‌آور وفق داده و مرگ تدریجی‌ای را تجربه کنند.
رابطه ضعیف در ارتباط عاطفی زن و شوهر به سردی روابطی که یک زوج می‌توانند، باهم داشته باشند همانند رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی کلامی، منجر می‌شود؛ وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی‌مهری و کم شدن محبت در خانواده و در نتیجه بروز طلاق عاطفی می‌شود.
زوج‌ها در بیگانگی کلمات و احساس یکدیگر گم‌شده‌اند و فقط برای هم حکم یک مصاحب که به او عادت کرده‌اند را دارند؛ این افراد از لحاظ روحی و جسمی از یکدیگر فاصله گرفته و مرزهایی را برای هم مشخص کرده و هرکدام در خلوت افکار خود دیگری را متهم می‌کنند و به دنبال مقصر هستند.
هیچ آمار دقیقی از میزان وجود طلاق عاطفی در دست نیست اما می‌توان به جرأت گفت آمار طلاق عاطفی در کشور ما از طلاق قانونی بیشتر است.
طلاق عاطفی، نخستین گام برای آغاز خیانت
یک متخصص روانشناسی یکی از دلایل مهم شکل گیری روابط فرازناشویی و خیانت زوجین به یکدیگر را ایجاد «طلاق عاطفی» دانست.
نصرالله عرفانی در رابطه با ایجاد طلاق عاطفی در بین زوجین، تصریح کرد: زوجینی که در عقد یکدیگر هستند اما با گذشت مدت زمان کوتاهی تنها نسبت به یکدیگر خود را متعهد دانسته و هیچ ارتباط عاطفی باهم ندارند، عملاً دچار طلاق عاطفی شده‌اند؛ در این وضعیت سبک‌های عشق‌ورزی جای خود را به عادت و تنها روزمرگی می‌دهد.
وی ایجاد روابط فرازناشویی و خیانت در زندگی مشترک را نتیجه بروز طلاق عاطفی دانست و افزود: دلایل متعددی از جمله وجود فرزند، عرف جامعه و خانواده، تبعات طلاق قضائی به‌ویژه برای بانوان و نگاه جامعه به یک زن مطلقه باعث می‌شود تا زوجین به‌ویژه بانوان، از طلاق قضائی صرف نظر کرده و به طلاق عاطفی روی آورند.
این دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام‌نور همدان ادامه داد: در شرایط بروز طلاق عاطفی، زوجین به خود حق ایجاد رابطه فرازناشویی را نیز می‌دهند؛ عمده افرادی که قدم در راه رابطه فرازناشویی و خیانت گذاشته‌اند، خود یک دوره طلاق عاطفی را تجربه کرده‌اند.
فرزندان، متهمان ردیف اول
وی تبعات و آسیب‌های تحمیل شده بر فرزندان در طلاق عاطفی را غالباً بیشتر از طلاق قضائی دانست و تأکید کرد: کودکان در خانواده‌ای که منشأ گرما و محبت نباشد، رشد سالمی نداشته و همواره احساس ترس و اضطراب دارند؛ این ترس در کودکانی که پدر و مادرانشان از هم طلاق قضایی نگرفته‌اند، بیشتر است چراکه در خانه والدین همانند یک ربات وظایفشان را بدون عشق و احساسات نسبت به هم انجام می‌دهند.
این روانشناس، ایجاد حس نفرت والدین نسبت به فرزندانشان را یکی دیگر از نتایج بروز طلاق عاطفی دانست و اظهار کرد: اگر عدم جدایی و تن دادن به طلاق عاطفی و زندگی کردن بدون تجلی روح عشق به علت فرزندان بوده‌باشد، به مرور والدین با وخیم‌تر شدن شرایط نسبت به فرزندان خود احساس نفرت پیدا می‌کنند چراکه آنان را عاملی برای گذراندن زندگی سخت خود دانسته و مانع بزرگی برای ساختن آینده‌ای بهتر می‌پندارند از این رو فرزندان متهم ردیف اول شکل‌گیری این طلاق عاطفی دانسته و کانون انتقام گیری پدر و مادر خواهند شد.
مثلث عشق ورزی، راه ماندگاری زندگی مشترک
عرفانی طلاق عاطفی را پایان راه ندانست و گفت: زوجین با مراجعه نزد مشاوران می‌توانند درصدد تغییر و اصلاح زندگی زناشویی خود باشند بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از این عمل تلخ، مراجعه قبل از ازدواج به مشاوران برای یادگیری و تسلط به علم مباحث زناشویی است.
وی با اشاره به نقش بسیار مهم و پررنگ سبک عشق ورزی در تازگی و هیجان زندگی حتی با گذشت نیم قرن از زندگی مشترک، عنوان کرد: بنابر نظریه استنبرگ، عشق براساس یک مثلث سه ضلعی همیشه پررنگ، تازه و پر هیجان خواهد ماند به شرط آن که هر سه ضلع نقش خود را هم‌زمان و یکرنگ باهم ایفا کنند.
این روانشناس، صمیمیت، شور و اشتیاق و تعهد را اضلاع مثلث عشق دانست و بیان کرد: صمیمیت به تنهایی باعث بروز عشقی دوستانه، شور و اشتیاق عشقی شهوانی و تعهد عشقی پوچ را پدید می‌آورد.
وی با بیان اینکه پررنگ بودن اضلاع صمیمیت و شور و اشتیاق، باعث شکل‌گیری عشقی خیال‌انگیز خواهد شد، مطرح کرد: پررنگ بودن دو ضلع صمیمیت و تعهد باعث بروز عشقی مشوقانه و پررنگ بودن اضلاع اشتیاق و تعهد عشقی ابلهانه را پدیدار می‌شود.
عرفانی تأکید کرد: با آموزش درست روابط زناشویی در خانواده و مراجعه به نزد مشاوران خانواده می‌توان از علم مباحث زناشویی بهره‌مند شد و توانایی اداره مثلث عشق‌ورزی برای داشتن زندگی شاد توأم با عشق حقیقی را پیدا کرد.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام‌نور همدان در پایان یادآورشد: باید به خاطر داشت که طلاق عاطفی نخستین گام برای شروع یک رابطه فرازناشویی و خیانت است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/164679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 اقدام برای خلاق‌بودن

پدیده ای پیچیده به نام «سادومازوخیسم»

این گونه همه چیز را به خاطر بسپارید

اهمیت دادن به ظاهر تا کجا نشانه بیماری نیست؟

افسردگی، سقوط به دنیای زیرین و پذیرش مرگ است

با ترس‌های‌تان مواجه شوید؛ راه دیگری در زندگی ندارید!

در چه شرایطی باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

استرس و نگرانی؛ بیچاره اعضای بدن تان!

آیا فحش های رکیک باعث تعادل مغزی می شوند؟

اگر انگیزه ای ندارید، بخوانید

ریشه همه اختلاف‌نظرها

این نشانه های می گوید شما افسردگی پنهان دارید!!

خلق و خوی فرزندم تغییر کرده است!

چگونه از شر فکر کردن به او خلاص شوم؟

هنر تعریف کردن و تعریف شنیدن

شکست های عشقی را چطور درمان کنید؟

چرا دروغ نگوییم؟

چرا موفق‌ ترین افراد بیشتر مورد تنفر قرار می‌گیرند؟

آیا می‌توانیم شخصیتمان را تغییر دهیم؟

چگونه با ترس مقابله کنیم؟

با حواس پرتی ام چه کنم!؟

از استرس سبقت بگیرید

تحصیلات، درک و فهم و استعداد را سرکوب می‌کند؟

چطور با نوجوانمان که سیگاری شده، رفتار کنیم؟

کی به سن بلوغ می رسم؟

حالت تدافعی نقش قاتل یک رابطه را ایفا می‌کند! چطور از آن بیرون بیاییم؟

چرا باید به دلمان اعتماد کنیم؟

قانون جاذبه

بالاخره ثابت شد کچل‎ها باهوش‎ترند!

5 روش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران در همان هفته اول کار جدید

روش های غلبه بر ترس

چگونه یک کارمند موفق باشیم؟

راهکارهایی برای همنشینی کمتر با تلگرام

فن بیان‌تان را اینطوری تقویت کنید

مشخص کن چه می‌خواهی، و مهم‌تر از آن چه نمی‌خواهی

روز اول مدرسه

چطور در محل کار دچار خواب آلودگی نشویم؟

استرس روز اول مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟

افتخارات زودگذر!

قبل از صدمه خوردن، «نه» بگویید

سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید

تیزهوشی مغز با یادگیری یک زبان دیگر

می‌توانید یک روز بدون تلفن‌ همراهتان زندگی کنید؟

تغذیه مناسب راهی برای مبارزه با استرس

حرف هایی که نباید به یک فرد افسرده بزنید

قلب شما هم صبح شنبه را دوست ندارد!

چه کسانی به موفقیت دیگران غبطه نمی خورند؟

مواظب حرف زدن خود باشید!

10 دلیلی که باعث می‌شود از شغل خود متنفر باشید

علائمی که می گویند اضطراب دارید