آریا بانو

آخرين مطالب

ابراز نگرانی وزیر بهداشت از روند واردات دارو اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ابراز نگرانی وزیر بهداشت از روند واردات دارو
٧٦٥
٠
تسنیم / وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ارزبری 1.3 میلیارد دلاری برای واردات 3 درصد از نیاز دارویی کشور خبر داد، در حالی که برای تولید 97 درصد نیاز دارویی کشور در داخل تنها 550 میلیون دلار هزینه‌ شده‌است.
نخستین گردهمایی پیشگامان اقتصاد دانش بنیان در حوزه سلامت با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و علی وحدت رئیس ‏صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در محل صندوق نوآوری و ‏شکوفایی برگزار شد. ‏در این گردهمایی پنل سیاستی با حضور وزیر بهداشت، معاون علمی و ‏فناوری رئیس جمهوری و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و پنل حمایتی با ‏هدف معرفی رویکردهای دستگاه‌های اجرایی و پاسخگویی به دغدغه‌های ‏شرکت‌های پیشگام در حوزه اقتصاد دانش بنیان سلامت برپا شد‎.
سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان با بیان خاطره‌ای از دوران ساخت واکسن در کشور گفت: حدود 30 سال قبل هنگامی که در پاستور به‌دنبال ساخت واکسن هپاتیتB بودیم می‌خواستیم تکنولوژی تازه‌ای را به کشور وارد کنیم و برای این منظور به کشورهای گوناگونی سفر کردیم اما توان داخلی ما بسیار محدود بود و نتوانستیم حتی این تکنولوژی را وارد کنیم. اما امروز با حضور شرکتهای دانش‌بنیان می‌توانیم به این تکنولوژی‌ها دست پیدا کنیم.
وی افزود: من امروز بزرگترین آرزوهایم را به چشم می‌بینم، ما نمی‌توانیم مشکلات نظام سلامت را نادیده بگیریم چرا که با جان مردم سر و کار دارد. امروز شرکتهای دانش‌بنیان رشد چشمگیری داشته‌اند و تازه در آغاز این راه بزرگ هستیم.
نمکی درباره ساخت دارو در کشور توضیح داد: پیش از انقلاب 25 درصد نیاز دارویی کشور در داخل تولید می‌شد و امروز با کمک شرکتهای تحقیق و توسعه دارویی توانسته‌ایم 97 درصد داروی مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم. اما یک نکته غم‌انگیز در این میان وجود دارد و آن اینکه این 3 درصد داروهای هایتک است و معادل 1.3 میلیارد دلار ارزبری داشته است، این در حالی است که همان 97 درصد داروی کشور تنها 550 میلیون دلار ارز بری داشته، حالا تصور کنید ما مجبور به واردات همان 97 درصد بودیم. آنگاه کل درآمد نفتی را باید صرف واردات دارو می‌کردیم.
نمکی گفت: این 3 درصد که بیان شد داروهای هایتک هستند و برای تولید آنها در داخل باید به شرکت‌های دانش‌بنیان متکی شد و از آنها درخواست کمک داریم تا بتوانیم در داخل تولیدشان کنیم.
وزیر بهداشت به جریان واردات در کشور اشاره کرد و گفت: نباید بگذاریم این جریان وارد کننده که در کشور قدرت هم گرفته‌اند بر تولید داخل تاثیرگذار باشند. این نگرانی وجود دارد که نکند جاذبه واردات بر جریان تولید داخل اثرگذار باشد.
وی درباره مقابله با این نگاه در کشور تصریح کرد: در وزارت بهداشت ابلاغ کردم برای مقابله با پدیده دامپینگ وقتی محصولی در داخل تولید می‌شود دیگر حق واردات آن را ندارند و حتی اگر گرانتر از محصول خارجی بود محصول داخلی خریداری شود.
نمکی خاطرنشان کرد: سالها قبل وقتی در کشور تولید واکسن می‌کردیم چند کشور ارائه واکسن را رایگان کردند، چرا که می‌ترسیدند ما بمب میکروبی درست کنیم در صورتی که اصلا در دیدگاه و مرام ما نبود از طرفی دیگر می‌خواستند وابستگی ایجاد کنند؛ من همان زمان 20 کشور هدف این جریان را جمع کردم و گفتم این موضوع یک توطئه است تا بعد از وابستگی ما همین واکسنها را چندبرابر به ما عرضه کنند.
وزیر بهداشت و درمان درباره دیگر خدماتی که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ارائه دهند گفت: ما تنها به محصولات بسنده نمی‌کنیم و موضوع دیگری که برای آن به دنبال راه حل هستیم بحث روش‌ها و شیوه‌های مدیریت و اداره جامعه در حوزه سلامت است. چرا که با شیوه‌های قبل نمی‌توان جامعه را اداره کرد، یک روز با واکسن سلامت جامعه برقرار می‌شد اما امروز طیف بیماری‌های جسمی و روانی گسترش پیدا کرده و نیازمند راهکارهای نوین برای رفع مشکلات است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/183032/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟

راهکارهایی برای تقویت روابط مادر و دختر

کلاس های تقویتی کودکان در فصل تابستان خوب یا بد؟

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

نشانه های استرس در کودکان و راههای کاهش آن

آموزش مثبت اندیشی به کودکان

گِل‌بازی چه تاثیری روی کودکان می‌گذارد؟

استعدادیابی کودکان از روی رفتارشان!

علل جالب دروغگویی کودکان و راه درمان آن

16 راهکاری که والدین کلاس اولی‌ها باید بدانند

نحوه کمک به کودکان بعد از آسیب روانی

روش های تشویق کردن یکی از فرزندان برای جلوگیری از حسادت فرزند دیگر

بچه های زیر هفت سال چطور با طلاق کنار می آیند؟

علل، نشانه ها و درمان وسواس در کودکان

علت جیغ زدن کودکان چیست؟

با دوست خیالی کودکمان چه کنیم؟

علل خشم در نوجوانان

علل جیغ زدن کودک نوپا و روش صحیح برخورد با آن

با کدام ساز برای آموزش موسیقی به کودکان شروع کنیم؟

راهکارهایی برای پرورش کودکان شاد

روشهایی برای تقویت حس کنجکاوی در کودکان

اختلال یادگیری در کودکان چه علائمی دارد؟

روش های انتخاب معلم خصوصی مناسب

راه های مسئولیت پذیر کردن فرزندان

فواید آموزش موسیقی به کودک

انواع کودک آزاری و نکاتی درباره آن

رفتار با کودکان سرطانی

علل جیغ زدن کودکان و نحوه صحیح برخورد با آنها

مهم ترین نیازهای عاطفی کودک چیست؟

رفتارهایی که نشان میدهد کودک شما در آینده مهندس میشود !