آریا بانو

آخرين مطالب

کاربرد برخی از سنگ‌های آتشفشانی مانند سنگ پا و پوکه معدنی گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - برخی از سنگ‌های آتشفشانی مانند سنگ پا و پوکه معدنی در ایجاد نمای ساختمان، زیباسازی فضاهای تجاری، بتن سازی و حتی برای جدا کردن پوست مرده زیر پا کاربرد دارند.


سرویس علوم - قلب هر سنگ آتشفشانی، گدازه است. این ماده از ترکیب سنگ مذاب یا نیمه مذاب با گاز‌ها و دیگر عناصر بخارشدنی تشکیل می‌شود. هرچه بیشتر به هسته زمین نزدیک شویم شاهد افزایش دما خواهیم بود؛ و اگر همچنان به پیشروی خود به سمت هسته زمین ادامه دهیم، در نهایت با زمین مذاب رو به رو می‌شویم (هسته زمین توسط لایه عظیمی از گدازه احاطه شده است).
اگر گدازه را سرد کنید به سنگ تبدیل می‌شود. اما اگر در همان دمای بالای عمق زمین، یعنی دمایی که هنوز از دمای گدازه کمتر است، قرار داده شود، فرآیند خنک سازی به آهستگی صورت خواهد گرفت و زمان برای تولید کریستال‌ها وجود خواهد داشت. دلیل اینکه سنگ‌هایی مانند گرانیت را با کریستال‌های بزرگ روی آن مشاهده می‌کنید، همین است؛ به این ترتیب که گدازه وقت کافی برای سرد شدن را دارد. البته کریستال‌ها با یکدیگر متفاوت نیز هستند.
به هر حال، اگر گدازه فوران کند یا به سرعت سرد شود، در عوض یک سنگ آتشفشانی خواهید داشت (البته نه یک سنگ کاملاً آتشفشانی، اما به هر حال سنگی که از مواد مذاب آتشفشانی تولید شده است). مثال کلاسیک این نوع سنگ، سیاه سنگ است که می‌تواند دارای چندین کریستال کوچک یا تا حدی بزرگ باشد. سنگ‌های آتشفشانی همچنین با عنوان "سنگ‌های خروجی آتشفشان"، در مقابل "سنگ‌های درونی آتشفشان"، شناخته می‌شوند. برخی از سنگ‌های آتشفشانی (مثل شیشه آتشفشانی) در کل حاوی هیچ کریستالی نیستند.
تمام گدازه‌ها به نحو یکسان ساخته نمی‌شوند. گدازه‌های مختلف دارای ترکیبات شیمیایی متفاوت، کمیت‌های متفاوت گاز‌ها و دما‌های متفاوت هستند – و انواع گوناگون گدازه موجب پیدایش انواع گوناگون سنگ‌ها می‌شود. به همین علت است که تنوعی باور نکردنی از سنگ‌ها خواهید داشت. بیش از 700 نوع سنگ آتشفشانی وجود دارند و معمولاً از تمام سنگ‌ها سخت‌تر و سنگین‌تر هستند. به هر حال، ممکن است سنگ‌های آتشفشانی به طور غیر قابل باوری سبک وزن باشند، مثلاً پوکه معدنی حتی می‌تواند شناور شود و ملوانان باستانی آن را "حباب دریا" می‌خواندند. پوکه معدنی هنگامی پدید می‌آید که یک آتشفشان فوران شدیدی را تجربه کرده و حباب‌های سنگی را در هوا ایجاد می‌کند. معمولترین انواع سنگ‌های آتشفشانی عبارتند از: اندزیت، بازالت، دازیت، دولریت (با نام دیاباز هم شناخته می‌شود)، گابرو، دیوریت، پریدوتیت، نفلین، ابزیدیان، اسکوریا، توف و بمب آتشفشانی.
کاربرد برخی از سنگ‌های آتشفشانی
گرانیت

گرانیت یک سنگ آتشفشانی سخت است که از کریستال‌های قابل مشاهده واضحی از جنس مواد معدنی متنوع ساخته شده است. اگر گرانیت را جلاء بدهید ظاهری زیبا به دست خواهد آورد و سختی بسیار آن موجب می‌شود تا در نمای ساختمان‌ها، نمای آشپزخانه‌های گران قیمت و سنگ قبر‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
بازالت

یک سنگ دانه ریز تیره رنگ است. بازالت یکی از سنگ‌های اصلی شکل دهنده پوسته اقیانوس (بخشی از سطح زمین که در زیر اقیانوس قرار دارد) است. وقتی توده‌های گداخته سنگ بازالت سرد می‌شوند، ردیف‌های شش ضلعی را مانند آنچه در جاده‌های غول پیکر شمال ایرلند دیده می‌شوند، شکل می‌دهند. بازالت یک منبع غنی آهن است و به طور معمول به عنوان جزئی از بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سنگ پا و پوکه معدنی

پوکه معدنی در فوران‌های آتشفشانی تشکیل می‌گردد. هنگامی که گاز با شدت از سنگ‌های مذاب رها می‌شود، یک سنگ دارای هزاران حباب ریز را ایجاد می‌کند. پوکه معدنی وزنی اندک دارد، به اندازه‌ای که در واقع قادر به شناور شدن بر روی آب است . مردم معمولاً سنگ‌های پوکه معدنی را برای جدا کردن پوست مرده زیر پا استفاده می‌کنند. دیگر کاربرد‌های این سنگ عبارتند از: محصولات تمیز کننده ساینده و مواد ساخت و ساز سبک وزن.
مهمترین کاربرد پوکه معدنی در ایالات متحده در ساخت بلوک‌ها و دیگر محصولات بتنی سبک وزن است. وقتی این بتن ترکیب می‌شود همچنان هوا تا اندازه‌ای در تاول‌های کوچک بتن باقی می‌ماند. خود این امر باعث کاهش وزن بلوک می‌شود. بلوک‌های سبکتر نیاز‌های فولادی ساختاری بنا یا فونداسیون آن را کاهش می‌دهند. هوای محصور شده خود موجب افزایش ارزش عایق گذاری بلوک‌ها نیز می‌شود.
دومین کاربرد رایج پوکه معدنی در محوطه سازی و باغبانی است. پوکه معدنی برای تزئین زمین در محوطه سازی و کشاورزی کاربرد دارد. همچنین از آن به عنوان سنگ زهکشی و تهویه خاک استفاده می‌شود. پوکه معدنی و تفاله معدنی سنگ‌های محبوبی برای لایه‌های باغبانی هیدروپونیک نیز هستند.
سایر کاربرد‌های پوکه معدنی
ساینده تهویه جین‌های شسته سنگی ساینده صابون‌های قالب و مایع از قبیل: صابون گدازه ساینده تراش‌های مداد ساینده محصولات لایه برداری ساینده مطلوب مورد استفاده در جلاء دادن ماده انقباضی جاده‌های پوشیده از برف افزایش دهنده انقباض لاستیک‌ها رسانه‌های فیلتر ظریف و فیلتر سبک وزن خمیر سفالگری
سامان کهنه پوشی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/99962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازی برای کودکان 1ماهه تا دو ساله

علت لکنت ناگهانی زبان در کودکان

چگونه به کودکان خود نه بگوییم؟

با کودک کج خلق چگونه برخورد کنیم؟

در برخورد با کودکی که فحش میدهد چه کنیم؟

بازی های مناسب کودکانه از صفر تا دو سالگی

جلوگیری از انتقال ترس های والدین به کودک

چرا کودکان امروز خودشیفته می شوند؟

با این جملات ​اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید!

کنترل بدخلقی های کودکان با این جملات

چه عواملی باعث کودک آزاری می شوند

7علت بروز اختلالات اضطرابی در بچه‌ها

سن مناسب شروع آموزش به کودکان

اگر کودکتان مدام حوصله اش سر می‌رود

بهترین اسباب بازی کودکان، درست انتخاب کنید

روش «فربر» دقیقا برا خواباندن کودک چیست؟

اهمیت بازی و ورزش برای کودکان

آزمون آدمک (گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

علل تأخیر در رشد گفتاری کودک

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟

راهکارهایی برای تقویت روابط مادر و دختر

کلاس های تقویتی کودکان در فصل تابستان خوب یا بد؟

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

نشانه های استرس در کودکان و راههای کاهش آن

آموزش مثبت اندیشی به کودکان

گِل‌بازی چه تاثیری روی کودکان می‌گذارد؟

استعدادیابی کودکان از روی رفتارشان!

علل جالب دروغگویی کودکان و راه درمان آن

16 راهکاری که والدین کلاس اولی‌ها باید بدانند

نحوه کمک به کودکان بعد از آسیب روانی