آریا بانو

آخرين مطالب

نحوه برخورد با کودکانی که والدینشان را کنترل می‌کنند روانشناسي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک روانشناس بالینی با اشاره به کودکانی که با لجبازی و پافشاری، والدین خود را کنترل می‌کنند،‌ گفت: موضوعی تحت عنوان کنترل والدین توسط کودکان به هیچ عنوان روند طبیعی ندارد، زیرا اگر والدین صبوری، آموزش و اصول تربیتی مناسب را در تربیت فرزندشان به کار گرفته باشند، چنین رفتارهایی در آنها بروز نمی‌یابد.

مژگان نیکنام در گفت‌وگو با ایسنا ، بیان کرد: اغلب کودکان همانند بزرگسالان نمی‌توانند هیجانات خود را کنترل کنند، آنها در مطالبه‌گری احساسات خود را با رفتارهای هیجانی مانند جیغ، داد، گریه، دعوا و … ابراز می‌کنند که نحوه برخورد و واکنش والدین با این رفتارها بسیار مورد اهمیت است.
وی با بیان اینکه مطالبه‌گری کودکان از دنیای بیرون خصلت آنهاست، افزود: والدین موظف‌اند که هرجا کودک خواسته‌ای دارد و به صلاح اوست او را همراهی کنند و هرجا به صلاح نیست او را از انجام آن کار بازدارند و این مسیر باید به درستی توسط والدین مدیریت شود، این درحالیست که اغلب والدین ممکن است نتوانند با گریه و جیغ‌های کودکانشان مقابله کنند، یا به دلیل بی‌حوصلگی و دلسوزی به هر خواسته فرزندشان پاسخ مثبت دهند، طبیعی است که در این حالت کودک می‌آموزد با اصرار و رفتارهای هیجانی همیشه به خواسته خود می‌رسد و این مسیر منجر به کنترل کودکان بر والدینشان خواهد شد.
بنابر اظهارات نیکنام، کودکان دارای تیپ شخصیتی متفاوتی هستند و به تعداد کودکان و ویژگی‌های شخصیتی آنها اصول تربیتی وجود دارد؛ برخی از آنها برای به دست آوردن مطالبات خود واکنش‌های تند و برخی دیگر واکنش‌های ملایمی از خود بروز می‌دهند که البته رفتارهای هیجانی را می‌توان با اصول تربیتی مناسب کنترل کرد، کودکان هیجانی برای به دست آوردن مطالبات خود گریه می‌کنند و جیغ می‌زنند و این رفتار موجب خستگی والدین خواهد شد که آنها می‌توانند با کنترل و صبوری بیشتر این رفتار را در کودکشان خاموش کنند اما در مواجهه با کودکان بیش‌فعال که عموماً والدین در مدیریت رفتار با آنها ناتوان هستند می‌توانند با کسب راهنمایی از مشاور و روانشناس این رفتار را در آنها کنترل کنند.
این مشاوره کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که اگر کنترل کردن والدین توسط کودکان در کودکی رفع نشود، در آینده چه تاثیری در شخصیت آنها خواهد داشت؟ گفت: در این حالت نه تنها کودک‌سالاری در خانواده حاکم می‌شود بلکه کنترل کردن افراد تا نوجوانی و جوانی و حتی میانسالی در فرد تداوم و کمال‌گرایی، برتری طلبی و اقتدار طلبی در او تسری می‌یابد، زیرا آنها چنین تصوری دارند که همان طور که بر والدین خود کنترل داشته‌اند باید بر جامعه نیز کنترل داشته باشند البته نباید در مقابل همه مطالبات کودکان مقاومت کرد، زیرا در این حالت نیز احساس طردشدگی، عقده، خشم و عصبانیت در شخصیت‌شان شکل می‌گیرد.
وی در ادامه درباره نحوه برخورد والدین با این کودکان توضیحاتی ارائه داد و تاکید کرد: والدین باید از تحکم و بدرفتاری با کودکان مطالبه‌گر و هیجانی پرهیز کنند، طبعاً کودکان آرام بعد از کمی پافشاری به دستورات والدین خود عمل می‌کنند اما در برابر کودکان هیجانی والدین می‌توانند با صبوری او را به انجام کار صحیح تشویق کنند و در قبال آن، به کودک پاداش دهند و بعد از خاموش شدن خشم و لجبازی درباره رفتارش با او صحبت کنند، در این مسیر کودک به مرور می‌آموزد چه زمانهایی که خواسته او به صلاح نیست باید خود را با محیط سازگار کند و چه زمانی به خواسته‌هایش پاسخ مثبت داده می‌شود.
به گفته نیکنام، موضوعی تحت عنوان کنترل والدین توسط کودکان به هیچ عنوان روند طبیعی ندارد، زیرا زمانی که والدین صبوری، آموزش و اصول تربیتی مناسب را در تربیت فرزندانشان به کار نگرفته باشند، چنین رفتارهایی در فرزندشان رخ خواهد داد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/173196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی با افسردگی پیر می شویم!

چرا تنبل‌ها موفق ترند؟

17 خطایی که در زندگی با آن روبرو هستید

چگونه باهوش تر باشیم؟

همدلی با دیگران چه مزایایی در زندگی ما دارد؟

دلایل حواس پرتی چیست و چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟

چگونه تمرکز مغزی و حافظه را به طور طبیعی تقویت کنیم؟

6 مانع موفقیت کسب و کار در منزل

یکی از علل افسردگی در زنان ، اختلاف حقوق آنها با مردان است؟!

پنج گام برای مدیریت خشم

اگر این روزها روزهای پر مشغله داشتید مغزتان را استراحت دهید

جذابیت زنانه در دهه چهارم زندگی

تاثیر مشکلات خانوادگی بر آینده فرزندان

دختران افسردگی را از مادر به ارث می برند یا پدر؟!

شوهرم چند وقتی است همسر موقت دارد!!

کم رویی چیست و راههای مبارزه با کمرویی کدامند؟

علت دعوا کردن و یادگیری اصول دعوا کردن

ویژگی‌های خانواده سالم و ناسالم

با همسایه فضول چطور برخورد کنیم

چطور طبق درآمد تان زندگی کنید

ازدواج کرده ام ولی پدر و مادرم خبر ندارند!!

من همینم که هستم!

اضطراب شدید خود را چگونه درمان کنیم

دلایل آرایش کردن نوجوانان و چگونگی برخورد با آن

راهکارهایی برای همراه کردن مردان در خرید نوروزی

مهارت‌های برقراری ارتباط موثر با مشتری

7 دلیل تنها ماندن دختران

علت پرخاشگری و بی صبری ما چیست و چگونه موجب کاهش عمر می شود؟

مزایای یادگیری زبان جدید چیست؟

7 روش برای اینکه دیگر چیزی را فراموش نکنید

با خانواده خودم مسافرت برویم یا خانواده همسرم؟

دامی برای مردان تنبل

در محل کار؛ درباره این موضوعات صحبت نکنید

نحوه لباس پوشیدن افراد موفق

علت خستگی های روزانه ی ما چیست؟

چرا جوانان از ازدواج فرار می کنند؟ عواقب مجرد ماندن چیست؟

لطفا، بدون اخم و ماشین به خرید بروید

اگر حجم زیاد کاری شما را کلافه کرده و نمی‌توانید شغل‌تان را عوض کنید، بخوانید

چطور با فرزندانمان درباره مواد مخدر صحبت کنیم ؟

شما واقعا زشتید یا خود زشت پندار؟

آسیب هایی که تلفن همراه شما میتواند به زندگیتان بزند

افزایش تمرکز از طریق تقویت حواس پنجگانه

در چه مواردی حمله‌ هراس واقعاً اختلال است؟

چرا بعضی افراد از آسانسور می ترسند؟

ایجاد صلح ماندگار بین خواهر و برادر

در هر موقعیتی چگونه صحبت کنیم که اثر گذار باشد؟

روشی بامزه برای غلبه بر خوردن عصبی

دلیل پرخوابی در فصل بهار چیست؟

صبر؛ کلید دستیابی به موفقیت های بیشتر

کنترل اعصاب در 18 روز